به گزارش میراث آریا، خبرگزاری برنا در گزارشی نوشت: صنعت گردشگری همواره به عنوان یکی از صنایع مهم در عرصه فرهنگی و اقتصادی نقش ویژه ای داشته و توانسته به رونق اقتصادی کشورها کمک شایانی کند.
ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و علی رغم تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی، همواره تلاش بر این بوده تا صنعت گردشگری در کشور، تازه نفس و پرقدرت به کار خود ادامه دهد.
بسیاری از توریست های خارجی پیش از سفر به ایران تصویر درستی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورمان ندارند و این امری طبیعی است، چرا که وقتی گردشگر به کشور یا مقصدی سفر نمیکند، تجربهای از بازدید مستقیم آن کشور هم ندارد و با واقعیتها از نزدیک آشنا نمیشود.
تلاش کشورهای غربی برای ایجاد ایران هراسی
در واقع تنها شناخت آن ها از کشوری همچون ایران بر پایه دید رسانهها، ادبیات یا تجارب دیگران شکل گرفته که به دلیل تلاش کشورهای غربی برای ایجاد ایران هراسی، این تصاویر الزاماٌ بر پایه واقعیت نیست.
با توجه به اینکه طراحی پروژه ایرانهراسی و ارائه تصویر منفی از ایران در برخی از رسانهها یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از اولویت های خود را مقابله با ایران هراسی قرار داده است.
عزت الله ضرغامی وزیر گردشگری بر این باور است که دلیل تمام این اتفاقات مزیتهای نسبی فراوان در ایران و امکاناتی که هیچکدام از کشورهای منطقه از ان برخوردار نیستند، به همین دلیل هر کاری از دستشان برآید برای ایجاد مانع برای توسعه گردشگری انجام میدهند، تا جایی که مدتی قبل وزیر اطلاعات از دستگیری گروهکی خبر داده بود که فعالیت شان ایجاد مانع در گردشگری ایران بوده است.
در همین راستا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی تفاهم نامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از مأموریتهای رایزنان فرهنگی را مقابله با ایرانهراسی و معرفی ایران است تعریف کرده است.
اغتشاشات اخیر بر آتش ایران هراسی دمید
با این حال هرازگاهی شرایطی ایجاد می شود که تمامی تلاش ها در رفع ایران هراسی را تقریباً خنثی می کند، یکی از این موارد شرایط پیش روی کشور و اغتشاشات اخیر در شهرهای مختلف ایران است که آوازه آن در تمام جهان پیچیده و مجدد نام ایران را با تبلیغات منفی بر سر زبان ها انداخته است.
تا جایی که وزیر گردشگری شب گذشته تلاش های ایران برای رفع «ایران هراسی» را به بازی مار و پله تشبیه کرد که درست وقتی پله موفقیت را طی می کنیم با یک نیش به پله اول برمی گردیم!
این شرایط فرصت مغتنمی برای رسانه های غربی بود تا با دامن زدن بر آتش اتفاقات اخیر، ایران را کشوری ناامن و نامناسب جهت حضور گردشگران خارجی جلوه دهند، این در حالی است که بسیاری از توریست های خارجی که بارها به ایران سفر کرده بودند، در همین شرایط تلاش دارند تا چهره واقعی و درست ایران و گنجینه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن را معرفی کنند.
تلاش توریست های خارجی برای نشان دادن چهره واقعی ایران
رادیان (حسین) یکی از توریست های روسی است که بارها با ایران سفر داشته و در همین سفرها هم جذب فرهنگ، مذهب و آداب و رسوم ایرانی شده، تا جایی که همین علاقه او را به سمت تشیع سوق داده است.
این توریست روسی در همین ایام هم در تلاش است تا در صفحه شخصی خود زیبایی های ایران را به تصویر بکشد و معرفی درستی از کشورمان داشته باشد، کریستینا هم یکی دیگر از توریست های خارجی است که به عنوان یک بلاگر در صفحه شخصی اش به معرفی جاذبه های گردشگری و فرهنگی ایران می پردازد.
تبلیغ برای مبارزه با ایرانهراسی و اسلامهراسی آن هم در قالب تولید محتوای فرهنگی از اقدامات این بانوی روسی است که توانسته بسیاری از سلبریتی و افراد با نفوذ روسیه را با ایران اسلامی آشنا کند.
بسیاری از توریستهای روسی عاشق حجاب هستند
او در یکی از خاطرات خود چنین گفته است: «اوایل وقتی که قرار بود توریستهای روسی به ایران بیایند، از من میپرسیدند که برای سفر اسلحه هم لازم است؟ یعنی رسانههای غربی چنان تصویری از ایران ارائه داده بودند که گویا تا این اندازه ناامن است، اما وقتی به ایران آمدند، نگاه متفاوتی از ایران داشته و حتی در رسانههای روسیه از زیباییهای ایران سخن گفتند.
یکی از موضوعاتی که دشمنان برای ایرانهراسی مطرح میکنند، لزوم داشتن حجاب برای توریستهاست، اما بسیاری از توریستهای روسی نه تنها حجاب را مانعی برای سفر به ایران نمیدانند، بلکه حتی از آن استقبال کرده و عاشق حجاب میشوند.
با این حال رفتارهای هیجانی برخی از مردم و تحریکات رسانه های خارجی و برخی از سلبریتی ها باعث شده تا چهره واقعی ایران از نگاه بسیاری از مردم جهان مخفی بماند.
انتهای پیام/